Saturday, August 1, 2009

Chapter Dua Belas

Setiap kali terkenangkan panggilan telefon yg aku terima malam tadi, aku jadi serba salah. Aku sendiri tak menjangka yang aku boleh sekasar itu..

"You nak apa call i?"

"Ui garangnya...Jangan lah garang sangat Cik Khatijah. I call nak mintak maaf pasal i baca chapter 5 tesis you aritu.."

"Okay, apology accepted. Bye!"

"Ehh..nantilah kejap.."

"Nak apa plak lagi??"

"Nak you..hehe gurau..gurau."

"Banyak lah punya gurau! I nak tidur dah ni. Apa lagi you nak cakap??"

"Lah..awalnya nak tidur. Relaxlah..belum tengah malam lagi pun.. Baru nak ajak sembang kejap."

"Kalau dah mata mengantuk, takkan nak tunggu tengah malam baru boleh tidur? Sorrylah, i takde masa lah nak sembang dengan stranger!"

"Tapi i bukan stranger kan?"

"Yes, you are. I tak kenal you so you are a stranger to me. So, okay lah stranger, i nak tidur! Good night!"

"Wait.."

"Apa lagi??"

"Esok i datang UKM..boleh jumpa you tak?"

"Lerr...nak jumpa apasal pulak!"

"Saja..boleh jugak i belanja you minum ke apa. Lagipun i still rasa bersalah pasal tesis you tu.."

"Thanks, but no thanks!"

"Please..i still tak sedap hati ni.."

"Eh encik..i told you apology accepted kan? So that's enough lah!"

"Ish..ish..memang betullah garang cik khatijah ni..By the way, my name is not 'encik' lah. My name is Alfian..hehe.."

"So?? Ada i kisah ke?! Nama you Alfian ke, jamban ke..lantak you lah!!"

Terus aku matikan panggilan tanpa sempat mamat tu menjawab! Aduhai..serba salah betul aku rasa. Padahal dia berniat baik nak mintak maaf. Mesti dia fikir aku ni perempuan brutal. Tapi lantaklah dia..Siapa suruh loyar buruk sangat!

Kuliah Dr hafiz pagi ni punyalah boring gila. Entah apa yang dibebelnya kat depan tu. Menyesal pulak aku ambiksubjek Real Analysis ni waktu sem akhir macam ni. Dulu awal-awal taknak ambik. Nasib baik lah Ben sanggup temankan aku ambik waktu sem akhir ni. Kalau tak, mahu aku melopong sorang-sorang..Sebut pasal Ben, takde pulak nampak kelibat dia pagi ni. Ponteng lagilah tu. Takpun tidur tak ingat dunia sampai terlajak! Tapi logiklah pun dia ponteng. Kuliah pagi ni memang boring gila..Tengok jam, ada lagi half an hour. Tapi sepatah haram pun aku tak faham. Huwaaaa kenapalah si Ben ni ponteng hari ni!


.....................

"Hola seniorita!" sedang enak aku mengunyah sandwich tuna kat kiyos Pusanika tu, Ben tiba-tiba muncul. Tersenyum-senyum macam kambing!

"Uik..mana kau tau aku kat sini?"

"Biasalah..aku kan cucu cicit nujum pak belalang."

"Ceh..mana kau pergi tadi, hah? Boring aku sorang-sorang dalam kuliah tau tak! Dahlah lecture Dr Hafiz bosan gila!"

"Hehe..aku tak sedar lah. Lepas Subuh tadi aku tertidur balik! Sedar-sedar dah pukul 9.00. Tak sempat!" jawab Ben selamba.

"Eleh...tertidur konon. Saja tidurlah tu! Macam lah aku taktau kau tu.."

"Hehehe..so belajar apa hari ni?"

"Err...entah!" aku pulak selamba menjawab. Macam takde perasaan.

"Ya salam pompuan ni...kau berangan ke apa??"

"Banyaklah kau.."

"Ha...dah cuak..Beranganlah tu!"

Pantas aku mencubit lengan Ben selepas itu. Ben hanya ketawa sambil menggeleng kepala. Hendak saja aku menceritakan panggilan dari anak Dr Alifi malam tadi tapi tak jadi. Biarlah. Malas aku nak ingat.

"Ha tengok tu berangan lagi. Tiba-tiba muka masam apahal?"

"Errr..mana ada! Pergilah order minum."

"Baik bos! Kau belanja kan?"

"Yelah."

Aku hanya memandang Ben berjalan menuju ke kaunter. Lega rasanya bila ada Ben bersama aku. Sejak kenal dengan Ben, aku jadi tak biasa bila berseorangan. Padahal sejak sekolah lagi aku dah biasa seorang. Aku memang dikenali sebagai lone ranger. Semua kawan-kawan sekolah pun sedia maklum. Aku tak ada kawan rapat. Ben adalah orang pertama yang aku anggap kawan rapat aku. Selepas Ben, datang pulak Stephen..Tapi bezanya, perkenalan dengan Stephen membuahkan rasa cinta. Perasaan yang buat pertama kalinya wujud dalam diri aku bila aku kenal dia. Bukannya tak ada lelaki yang sukakan aku masa sekolah dulu. Cuma aku yang tak berminat. Tetapi bila kenal Stephen, perasaan tu tiba-tiba muncul tanpa aku duga. Tapi kini semuanya sudah tinggal kenangan..

"Oi cik kak! Sudah-sudahlah berangan tu. Shahrukh khan taknak der kat kau. hehe.." suara Ben terus mematikan lamunan.

"Eleh..macam lah Pretty Zinta nak kat kau!"

"Aha..tulah kau taktau..Aku kalau pergi Bollywood tu, bukan Pretty Zinta je tergilakan aku, dengan mak dia sekali tergilakan aku tau. hahaha"

Aku turut ketawa. Ben memang pandai menghiburkan hati. Walau macam mana sedih pun aku rasa, aku tetap akan terhibur dengan telatah Ben.

"Oh yer beb..kau punya bab 5 apa cer? Dr Alifi ada contact?"

Mendengar nama Dr Alifi, serta merta aku teringatkan anak dia si jamban..er Alfian tu!

"Entahlah. Takde pulak lagi.. Dia busy sangat kot.."

"Yelah tu kot..takpelah. At least boleh relax dulu. Lagipun kau advance sangat dah. Aku baru bab 3 kau dah bab 5 tu.."

"Alah..kau punya tajuk susah..biasalah tu."

"Tulah pasal..aku pun dah kering idea dah ni. Nyesal pulak aku offer diri nak buat pasal Quantum Mechanics tu. Kau tau jelah Datin Aida tu..cerewet bukan main."

"Sapa suruh kau pergi offer diri. Napa tak bagi je tajuk tu kat Cheok tu? Dia kan under Datin Aida gak?"

"Entahlah. Kata Datin, si Cheok tu lebih kepada pure math.. So Datin suruh dia buat berkaitan Algebra or Teori geometri. Aku lebih kepada Applied math. Tu yg aku kena jugak buat pasal Quantum.."

"Takpe...kau tu bijak. Lambat-lambat pun result kau power jugak. hehe."

"Alah kau tu pun boleh..Yg penting kita bersungguh."

Itulah Ben yg aku kenal. Seorang yang bijak tapi tak pernah menyombong dan meninggi diri. Ben jugak bergaya sempoi, tak terlalu bergaya, tak jugak selekeh. Kata orang, sedaplah mata memandang. Tak macam sesetengah lelaki yang bergaya terlampau over macam kan dia sorang saja yang hensem dalam dunia. Tak kurang juga yang terlampau selekeh dan tak pandai menjaga kebersihan diri sampaikan orang tutup tutup hidung bila berjalan di tepi dia. Sudah lah begitu, ada hati pulak nak mengurat perempuan. Macam-macam ragam...

.....................

Petang itu, sekali lagi aku mengikut Ben ke padang tepi kolej untuk menonton orang bermain ragbi. Memandangkan aku tak ada kerja untuk dibuat petang itu, aku terus menyuarakan hasrat untuk mengikut Ben. Nak repair Bab 5 tesis, aku belum mendapat apa-apa kabar dari Dr Alifi. So, lebih baik aku mengikut Ben menonton orang bermain ragbi. Best jugak rupanya. Kata Ben, tiada perlawanan petang itu. Jadi kami hanya menonton orang membuat latihan.

"Hai Cik Khatijah.."

Tiba-tiba aku disapa oleh satu suara yang agak familiar. Aku menoleh ke arah suara itu.

Si jamban! Macam mana dia boleh ada kat sini pulak?


Aku dapat melihat wajah Ben berkerut. Pelik barangkali. Lagipun Ben mana pernah jumpa dengan 'si jamban' sebelum ni. Hanya mendengar cerita dari aku saja.

"Cik Khatijah datang sini nak tengok i main ragbi ye?" si jamban tersenyum manis. Jelas menampaknya matanya yang sepet. Manis ke?

"Siapa pulak datang nak tengok you main ragbi. Bukannya i tau you pun main kat sini. jangan perasanlah!" jawabku agak keras.

"Oh i see.. manalah tau kan. Kot lah you datang nak cari i. Hehe..Tulah, kita nak jumpa dia, dia tak sudi. Akhirnya jumpa kat sini jugak ye.." si jamban masih tersenyum!

"Jangan perasanlah. I datang sebab nak teman my boyfriend! Bukan nak cari you." aku mula menyampah melihat muka si jamban yang asyik tersenyum. Aku segera memaut lengan Ben. Ben agak terkejut dengan kata-kata dan tindakan aku. Sorry sangat Ben! Nanti kemudian aku explain! Namun kata-kata itu hanya tersimpan di dalam hati.

"Oh i see..by the way, i Alfian." tiba-tiba dia menghulur tangan ingin bersalam dengan Ben.

"Benjamin." jawab Ben ringkas sambil menyambut tangan lelaki yang cukup membuat aku meluat itu!

"Okaylah Cik Khatijah. Nanti jumpa lagi." Lelaki yang kugelar si jamban itu akhirnya meninggalkan kami dan terus menuju ke padang untuk bermain.

Sememangnya aku sedikit pun tak menyangka akan bertemu dengan lelaki itu di situ! Menurut kata Ben, dia bukannya budak UKM. Mungkin orang luar yang tumpang berlatih di padang kami.

"Sorry lah aku buat macam tu tadi. Aku geram gila dengan mamat jamban tu!" terus aku meminta maaf tentang tindakanku memaut lengan Ben secara tiba-tiba.

"Hehe..no probs. Buat lagi lain kali." jawab Ben, mengusik. Satu cubitan dariku hinggap ke lengannya.

"Adoi la..satu hari je berapa kali aku kena cubit dengan kau. Masak..masak.."

"Heee sorry. dah terbiasa." aku hanya tersengih.

"Marah betul eh kau dengan mamat tu? Sepatutnya dia yg marah sebab kau sepak muka dia.haha"

"Padan lah muka dia. Siapa suruh cari pasal. Malam tadi pun dia cari pasal lagi. Call aku malam-malam buta."

"Aik? Tak cerita pun?"

"Saja aku malas.."

"Dia call apsal? nak carik gaduh balik ke? hehe"

"Tak. Dia call mintak maaf."

"Hah..eloklah tu mintak maaf. Yang kau cakap dia carik pasal napa pulak?"

"Sebab dia loyar buruk!"

"Aik? Sebab tuh jek? Aku ingat dia cakap nak sepak kau balik. hehehe"

"Berani lah dia.."

"Kot dia nak mengorat kau kot? Tapi dah terbantut lah nampaknya sebab kau cakap aku ni boyfriend kau. hahaha."

Aku turut tergelak.

"So, sekarang ni aku boyfriend kau lah?"

"Heeee tak kuasa! Tadi tu berlakon jelah!"

"Berlakon pun okay jugak. Aku P Ramlee kau Saloma."

Serentak kami ketawa!

.............................................

Malam itu, selepas solat maghrib, aku ke Warta bersama Ben untuk membeli barang keperluan yang sudah habis. Mulanya aku bercadang untuk pergi seorang tapi tiba-tiba dapat sms daripada Ben, mengajak aku dinner di mapley. Aku terus kata okay memandangkan mapley tu pun memang dalam Warta. Walaupun asalnya aku memasang niat untuk skip dinner pada malam tu. Asal nak diet aje mesti tak jadi! Isk..isk..


"Beb..apsal kau makan tak habis roti telur tu?"

"Aku dah kenyang."

"Yelah tu..diet eh??"

Isk dia ni macam tau-tau pulak!

"Aah lah. Aku makin tembam ni kau tak nampak"

"Alah...mana ada tembam sangat. Tembam comel aje. Bukan gemuk gedempol cam badak pun. hehehe."

"Banyak lah kau!"

"Dah..makan bagi habis. Kalau tak kang masuk mulut aku kang."

"Kau nak ambik lah. Aku taknak.."

"Hisy...dia ni. Cepat makan bagi habis. Jangan membazir, tak elok. Membazir amalan syaitan!"

"Yelah ustaz" aku terus menyuap baki roti telur ke dalam mulut dengan penuh terpaksa.

Ringgg. Tiba-tiba satu sms masuk.

"Dear, you ada di Warta ye? i saw ur scooter at the parking lot. Can i see you? I ada di McD ni."

Gulp..terus aku telan liur!

"Ben, aku nak balik!"

"Aik? Kata tadi lepas ni nak tengok tudung?"

"Tak jadi! Esok aje."

"Apsal pulak? Sapa sms kau tadi? Mamat tu lagi ke?"

"Bukan."

"Habis tu?"

"Steve!"

"Laa..si Stephen tu rupanya. Biar jelah dia. yang kau kalut ni apsal? Kan aku ada. I'm your 'boyfriend', remember? hehe"

"Aku menyampah lah! Aku taknak jumpa dengan dia! Jomlah balik!"

"Hisy..dia ni..yelah yelah."

Setelah Ben membayar di cashier, kami segera keluar dari Warta. Aku segera mendapatkan scooter pink milikku dan Ben melompat naik ke Yamaha TZM merah putih miliknya lalu menghidupkan enjin.

"Hey.." tegur satu suara. Serentak aku dan Ben memandang. Macam mana pulak dia ni boleh ada kat tempat parking motor ni!

Dia berjalan menghampiri kami. Ben mematikan semula enjin Yamaha TZM miliknya.

"Kau nak apa lagi ni Steve?" tiba-tiba Ben bersuara, menyebabkan aku sedikit terkejut. Stephen turut terkejut. Mungkin dia tidak menyangka Ben yg akan bersuara, bukan aku.

"This is none of your business, Ben. Ini hal aku dengan Kate. Bukan urusan kau."

"Dia bestfriend aku. Aku ada hak nak campur kalau kau kacau dia."

"Kate, please..Let's talk for a while.." Stephen tak menghiraukan kata-kata Ben lalu terus memandang aku. Dia bagaikan mengharapkan aku untuk mengatakan sesuatu.

Belum sempat aku menjawab, Ben mencelah..

"Leave her alone." ujar Ben, keras. Seakan memberi warning.

"Dush!". Warning dari Ben menyebabkan satu tumbukan hinggap ke pipinya!

Aku jadi semakin kalut! Langsung tak menyangka Stephen akan bertindak seperti itu!




6 comments:

  1. wah makin best nie....
    lambt nyerr nk muncul chapter baru kan...
    huhuh...cepat2 la sikit...xsabo lerr...

    ReplyDelete
  2. are_long,
    tungguuuuuuuuuuu. huhu mekasey along sudi sesat sini :P

    ReplyDelete
  3. ops sory lambat jengok... bz... sket...
    ehm ade aksi gadoh2 pulak... beshh beshhh... kill killl die die... hehehe PEACE...

    ReplyDelete
  4. dkama,
    ekekekek kill kill die die..tingat brader gayour punya bersama selamanya :P

    ReplyDelete
  5. hahaha gayour ade bukak blog tau... tapi jarang2 update... bz kot...

    ReplyDelete
  6. tau. sy ada linkkan blog bro gayour . kekeke

    ReplyDelete