Sunday, June 13, 2010

Chapter Enam Belas

Memang kerja gila. Betul punya gila! Macam manalah aku boleh kata setuju bila dia ajak aku jumpa petang karang, eh? Dia yang aku maksudkan sudah tentulah bukan Ben. Kalau pergi jumpa dengan Ben, tak adalah aku cakap aku buat kerja gila. Sebab itu memang dah rutin aku. Lainlah kalau sehari tak pergi jumpa Ben, itu barulah gila namanya. Tak jumpa Ben bermakna aku kena pandai-pandai bawak diri sorang-sorang. Tak pun bertafakur saja kat library tu sampai malam, tak ingat makan minum. Bagus jugak, boleh aku diet sampai kurus kering macam Kate Moss. Masalahnya, dia yang aku maksudkan kat sini bukannya Ben tapi si jamban tu!

Entah apa yang merasuk, tiba-tiba ringan pulak mulut aku ni menjawab call dari mamat tu malam tadi. Padahal kalau nak diikutkan mood aku yang tengah 'swing' sebab si Stephen tu, tak hingin aku nak jawab call dari si jamban tu. Tapi taktau kenapa, aku jawablah pulak call tu. Sudahnya, kenalah aku melayan dia berborak sampai dekat setengah jam. Itupun kalau aku tak kata aku dah mengantuk, dia masih lagi nak berborak dengan aku.

"Alah ngantuk dah ke...baru ingat nak berbual lama sikit dengan you malam ni. Belum sempat pun nak lepaskan rindu..Hmm takpelah. Tido mimpikan i tau. Good night, sunshine." Lebih kurang macam tu lah dia cakap kat aku malam tadi. Lepas tuh, dia sms pulak..

'Esok nak jumpa you boleh tak? Petang esok i datang UKM, ok?'

Dan aku pulak pergi jawab dengan begitu jujur sekali. 'Taknak. Petang esok i nak pergi pasar malam lah.'

Terus dia balas 'Great. Boleh kita pergi sama-sama. I pun dah lama tak pergi pasar malam kat fasa 1 tu. Esok i ambik you kat depan library, ok.'

Arrrghhhhh. Gila! Gila! Gila! Gila punya mulut. Kenapalah mulut aku ni jujur sangat bila bercakap?? Kenapa tak cakap aku sibuk ke. Kena siapkan assignment ke apa. Ini tak..Pergi cakap nak pergi pasar malam! Lagilah membukak peluang untuk dia. Tak ada insurans betul mulut aku ni kan?? Tapi itulah, terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata, nak undur apa lagi?

Dengan hati yang tak berapa nak tenteram, terpaksa aku jawab 'Ok. Tapi tak janji. Sebab i selalu pergi dengan Ben. Nanti kecik pulak hati dia.' Dengan harapan supaya dia fahamlah yang aku sebenarnya memang taknak pergi pasar malam dengan dia!

Tapi aku semakin terperangkap bila dia dengan segera membalas 'Tak kisah. Boleh ajak dia sekali. Kereta i bukannya muat untuk dua orang ajelah.. '

Aduhai....Apa lagi alasan aku yang nak bagi kat dia?? Buntu aku dibuatnya. Akhirnya aku membalas dengan perkataan 'OK' saja. Walaupun tanpa kerelaan hati aku sendiri!

Malam tadi jugaklah aku terus call Ben, menceritakan apa yang berlaku. Dan malam tadi jugaklah Ben ketawa berguling-guling macam orang diserang sawan..

"Kau ni kan...aku tengah risau ni kau boleh pulak gelak macam tu sekali. Benda ni tak kelakar ok!"

"Haha relax lah beb...apa yang kau nak risaukan. Pergi jelah pasar malam dengan mamat tu esok."

"Aku pergi kalau kau ikut."

"Wo....nehi bete...nehi. Taknak ah aku. Aku tak saman kau sebab babitkan nama aku pun dah cukup baik tau tak. " Ben masih tergelak. Entah apa yang lucu sangat entah..

"Habis tu macam mana ni. Taknaklah aku pergi dengan dia. Dahlah situ ramai orang.."

"Tu lah kau..yang kau pergi jujur sangat kata nak pergi pasar malam tu apahal..kenalah pandai menipu sikit. Lain kali belajar dulu dengan mahaguru kau ni haa.."

"Aik...kira kau pandai menipulah ni ek..agaknya dah banyak kali lah kau menipu aku ek???"

"Isy...taklah macam tu. huhuhuhu."

"Ceh...sudahlah kau. Aku tak kira, kau kena ikut jugak aku esok!"

"Owh tidak. Tak dapatlah patik nak menolong tuan puteri kali ni. Kali ni tuan puteri pandai-pandailah bawak diri eh..hehehe. Biar jadi pengajaran sikit. Alah..lagipun bukan kali pertama pun kau keluar dengan dia kan. "

Memanglah bukan kali pertama kalau peristiwa kat Midvalley tu diambilkira. Tapi kalau nak diikutkan, itu sekadar kebetulan. Bukannya waktu tu aku berjanji nak jumpa dan keluar dengan dia pun. Kali ni tak sama. Kali ni aku pergi keluar dengan dia. Pergi pasar malam pulak tu! Tempat yang memang sah-sah lah penuh dengan student UKM yang lain!

Sudahnya, aku hanya tawakal saja dengan apa yang bakal berlaku!

...........................................

Tepat pukul 5.30 petang, aku memparkir skuter pink milikku di depan library. Seperti yang telah dijangkakan, anak bujang penyelia tesis aku itu sudahpun menunggu di depan library. Tersenyum lebar sambil bersandar di sisi sebuah kereta Honda Jazz berwarna putih yang barangkali miliknya. Dia kelihatan begitu rugged dengan hanya memakai t-shirt hitam yang bahagian depannya dicetak dengan gambar yang berupa cover album Guns'n'roses - Use Your Illusion serta dipadankan dengan shorts berwarna coklat cair. Senyumannya yang lebar itu lebih membuatkan matanya yang memang sudah sedia sepet itu kelihatan makin sepet. Tapi sepet sepet pun nampak handsome jugak..Iye ke dia handsome?

"Hai" tegurnya sebaik saja aku berjalan menghampirinya.

"Hai jugak." jawabku ringkas sambil memaksa diri mengukir senyum yang begitu hambar. Maklumlah 'kerna terpaksa' punya senyum kan.

"So kita nak naik skuter you ke nak naik kereta i?"

Macam nak tersedak aku mendengar soalan itu!

"Err..." terus kelu lidah aku. Taktau nak kata apa dah!

"Hehe..relax lah. I bergurau ajelah. Mestilah i bawak you naik kereta i. Kalau tak, habislah hilang ke'gentleman'an i nanti. Lagipun bukan senang nak 'dating' dengan Cik Khatijah yg kiut miut ni kan." sempat lagi dia menyakat aku yang dah macam orang bisu kena sumpah ni. Serius aku taktau nak cakap apa. Entah mana hilangnya garang..entah mana hilangnya tegas entah!

Hampir sepanjang masa perjalanan ke pasar malam Fasa 1 itu, aku hanya diam macam patung Barbie. Serius aku tak reti nak berborak apa dengan si mata sepet ni. Kalau dia tak mulakan perbualan, serius memang aku akan terus-terusan menjadi 'bisu'!

"You nampak macam tak selesa je. You tak selesa eh keluar dengan i?"

"Er takdelah." aku menipu.

"Betul ke.. tapi napa you resah semacam je? Owh ye..kawan you Ben tu why tak ikut sekali?"

"Er..dia tiba-tiba ada hal. Kawan dia datang dari Uniten." aku menipu lagi.

"I see..patutlah you resah semacam aje. You tak biasa eh keluar berdua macam ni?"

Selesa. Aku selesa sangat. Selesa sangat kalau keluar dengan Ben. Ataupun dengan Stephen (dulu lah). Tapi dengan kau tak! Kalau selesa takkanlah aku diam macam patung, ngok!

Namun jawapan itu tidak terkeluar di mulut. Hanya terdetik di dalam hati. Jadi, apa jawapan yang terkeluar di mulut aku? Tak ada. Aku hanya menjawab dengan senyuman saja. Sekali lagi begitu hambar.

"Tapi you selalu berdua dengan Ben tu kan?"

Gulp! Tiba-tiba aku terasa seperti tertelan sebiji guli. Dia ni saja nak kenakan aku ke apa eh?

"Dia bestfriend i. I memang selalu keluar dengan dia. Lagipun kami satu course. Selalu study sama-sama. I pun tak ada ramai kawan sangat. Nasib baiklah ada dia.." tiba-tiba aku mendapat kekuatan untuk menjawab dengan begitu yakin. Sampaikan yang dia tak tanya pun aku bagitau sekali. Kagum betul aku dengan diri aku sendiri.

"I see... untung betul Ben tu yer.. Jealous pulak i rasa. Tapi pelik...takkan dia tak 'tersangkut' kat you eh? Kalau i jadi dia.. daripada i jadi bestfriend you, baik i jadi boyfriend you.."

Wah. wah. Sudah lebih pulak si jamban mata sepet ni. Kubagi betis nak paha. Perlahan-lahan dia cuba nak korek rahsia pasal aku nampak..

"Napa you diam? You dah ada boyfriend eh?"

See...kan aku dah agak! Mula-mula tanya pasal Ben. Lepas tu nak tau pasal boyfriend aku lah pulak. Yang kau busy body tu apahal?

"Napa tak jawab soalan i? I silap tanya eh?"

"Eh taklah. I tak ada boyfriend pun."

"Really? Kira i ada can lah ni. Hehe.."

"Can apa?" Aku buat-buat macam tak faham. Padahal aku faham sangat apa yang dia maksudkan. Biasalah orang lelaki. Bila perempuan cakap tak ada boyfriend, mulalah nak test market. Dia ni pun sama jugak. Macam lah aku taktau. Entah-entah awek keliling pinggang. Tak pun dah bertunang. Silap haribulan laki orang. Hisy..mintak simpang malaikat empat puluh empat! Lagipun, takkan lah muka macam dia ni still single lagi. Paling tidak pun dah ada one steady girlfriend. Taktaulah kot dia ni jenis yang terlampau memilih sangat kan.

"Can nak tackle you lah." dia menjawab sambil tersengih. Nasib baiklah dia boleh dikatakan handsome lah jugak. Kalau tak, mesti dia nampak macam kerang busuk bila tersengih macam tu.

"Takkan lah you tak ada girlfriend kot.." saja aku mengeluarkan ayat pancing. Dia ingat dia aje boleh buat ayat pancing? Aku pun boleh jugak kan.

"Not girlfriend, Girlfriends!"

"Owh..i see.."

"Betul lah..Girlfriend as in kawan perempuan memang ramai pun..Cuma yang 'steady' aje belum ada lagi. Hehe.."

Ceh. Loyar buruk lah pulak dia ni ek..Tapi macam lah aku senang sangat nak percaya apa dia cakap. Aku bukan kenal dia sangat pun. Kalau dia tipu aku pun mana aku tau kan. Entah-entah nama dia Alfian tu pun nama tipu jugak. Mana aku tau kan? Tapi kalau nak tau pun bukannya susah sangat. Tanya sajalah pada bapak dia, Dr Alifi tu. Tapi tak ada kerjalah aku nak buat macam tu. Bukannya mendatangkan faedah pun. Lainlah kalau dengan bertanya begitu boleh menyebabkan tesis aku dapat A. Sekarang jugak aku pergi jumpa Dr Alifi dan tanya betul ke tidak nama anak dia ni Alfian!

Perbualan yang tak berapa nak penting antara aku dan Alfian terhenti apabila kami sampai ke destinasi tujuan. Iaitu pasar malam fasa 1. Aku tidak melepaskan peluang untuk segera mendapatkan kaki ayam goreng kesukaan aku. Nasib baik masih panas lagi. Kalau dah sejuk, tak berapa selera sangatlah aku nak beli sebab tak sedap dan rasa macam makan wayar letrik aje. Jadi, nasib baiklah masa aku beli tu kaki ayam tu baru lepas digoreng. Lepas dapat kaki ayam goreng idaman hati, aku segera membeli char kuey teow pulau mutiara pulak. Barulah lengkap hidangan makan malam aku pada hari Selasa. Yang lain-lain tu aku tak berapa heran sangat. Ada dua benda ni pun dah cukup. Tapi bila tengok si mata sepet membeli jagung bakar dan taufufa, terliurlah pulak. Tapi aku tak ada lah beli pun benda-benda tu. Cuma terliur saja. Lagipun aku segan sebab kaki ayam goreng dan char kuey teow yang aku beli tadi tu pun bukannya aku yang bayar. Dia yang bayar! Tiap kali aku nak bayar, dia lagi cepat menghulur duit kepala orang yang menjual. Memang gentleman lah kira. Gentleman ke?

"Er..nanti i bayar balik duit you yer."

"It's okay lah. I belanja."

"Eh ada pulak macam tu. Kejap lagi i bayar balik."

"Taknak. "

"Mana boleh macam tu."

"It's okay. Nanti lain kali kita datang sini you belanja pulak."

Haaaa?? Lain kali? Bila masa pulak aku cakap nak datang sini lagi lain kali dengan dia??


..............................................

Malam itu, Ben tidak melepaskan peluang untuk menyakat aku tentang kejadian petang tadi. Menyesal pulak aku cerita kat dia. Terkekek-kekek dia gelakkan aku. Entah apa yang kelakar sangat pun aku taktau.

"Adoi laaa... lawak lah beb. Serius lawak!"

"Banyak lah kau punya lawak! Aku serabutlah! Macam mana ni. Selagi aku tak bayar balik duit dia..macam mana aku nak senang hati. Aku taknak lah keluar lagi dengan dia!"

"Jadi kau bayar jelah balik duit dia."

"Nak bayar kena lah jumpa dengan dia, bingai!"

"Hahaha..senang cerita kau suruh ajelah bapak dia bagikan kat dia duit tu. "

"Nanti apa pulak bapak dia cakap. Sengal lah kau ni! Huwaaa macam mana ni.. Peninglah kepala aku. Lepas satu hal..satu hal lain pulak datang..tension lah!"

"Relax beb relax..kau jangan lah tension tension pulak..small matter aje pun ni. Kau kan sempoi punya orang..takkan pasal si jamban tu kau nak gelabah sampai macam ni pulak. Ke kau dah tangkap cintan kat dia ni? Tu pasal lah gelabah semacam aje...takut nak bertentangan mata..lalu hati bergetaran..."

"Bingai! Takde maknanya aku nak tangkap cintan mintan dengan dia! Aku cuma taknak terhutang budi aje dengan dia. Aku bukannya kenal rapat dengan dia."

"So kenal-kenal lah lebih rapat lagi. hihihi.."

"Kau memang bingai. Sengal tahap wali-wali kau ni. Aku menyampah lah cakap dengan kau ni. Dahlah aku nak tido! Bye!"

"Alamak...Tuan puteri sudah marah nampak...Jangan marah-marah nanti Putera Jamban makin sayang. kuikuikui."

"Bengong! Bye!"

Aku segera mematikan perbualan. Buang masa aje mengadu pada Ben. Tak membantu langsung! Tapi macam mana kalau aku betul-betul tangkap cintan kat si jamban mata sepet tu?

NO! Aku belum nak jadi gila!

Tapi bukan ke dia baik? Memang lah dia baik tapi itu depan aku. Belakang aku, belum tentu lagi dia baik. Manusia hipokrit bersepah-sepah dalam dunia ni. Mungkin dia salah seorang daripadanya.

Tapi bukan ke senyuman dia sweet sangat? Lebih sweet bila dipadankan dengan mata dia yang sepet tu.. Sweet ke sour ke, apa ada kena mengena dengan aku?

Dia tinggi, tegap dan chinese look.Lebih kurang macam Stephen. Bukan ke ciri-ciri yang kau suka tu? Sekarang ni aku dah tak suka dah! Apa-apa yang sama macam Stephen semua aku benci!

Malas aku nak layan sangat kata hati. Yang penting sekarang ni aku mesti bayar balik duit dia! I must!



4 comments: