Monday, April 27, 2009

Chapter Dua

Puas hati aku! Baru dia tau langit tinggi rendah. Silap orang lah kalau dia ingat dia boleh main-mainkan aku. Seronok aku tengok muka dia cuak macam tu tadi!

"Hello Steve. Tak sangka jumpa u kat sini. Who is this? Girlfriend baru ke?" selamba aku tegur dia masa dia tengah sedap berdating dengan perempuan cina tu kat restoran tu! Perempuan tu terus pandang aku macam pelik.

"Err..Kate, this is Sally. Sally Ng. Sally, this is Kate." terus dia kenalkan aku dengan perempuan cina tu. Macam takde rasa bersalah langsung! Tapi aku tau dia cuak! Tak sangka boleh terserempak macam tu dengan aku. Sebenarnya bukan terserempak pun. Saja aku ajak Ben follow dia dengan amoi tu! Tengok mana dia nak pergi.

Amoi tu hulur tangan nak salam aku. "Hello Kate."

"Hi. Actually, my name is Siti Khatijah. But yes, you can call me Kate if you want to." aku membalas sambil menjeling sinis ke arah 'boyfriend pijak semut tak mati' aku tu. Kau jaga, Steve!

"So, Steve..Tak cakap pun u dah ada girlfriend baru yer? Macam ni ke kawan?" aku sengaja perli dia depan Sally! Nak tengok apa reaksi dia. Aku tengok amoi tu dah tersipu-sipu malu.Huh..Gedik! Dah lah kau keluar dengan boyfriend aku! Heeeeeeeee...

Macam yang aku agak, Stephen tak menjawab langsung. Hanya tersenyum macam dah taktau nak kata apa. Si amoi tu lagilah. Mengada-ngada! Macam lah Stephen tu balak dia! Sakit betul hati aku! Tiba-tiba Ben call. Ajak aku balik. Katanya taknak aku buat kecoh kat restoren tu. Katanya dia bukannya taktau perangai aku macam mana. Ikut suka kepala aku aje slalu. Tapi aku tetap tak puas hati. Sebelum keluar dari situ, aku sempat jugak sembur mamat cina yang mulai malam tu dah gugur takhta dari jadi boyfriend aku!

"Okay lah Steve. Sebenarnya tadi ingat nak makan kat sini tapi tiba-tiba boyfriend i ajak pergi tempat lain pulak. So, see you! Enjoy your date!"

Jelas kelihatan muka Stephen berubah bila dengar aku cakap macam tu! Aku tau dia terasa.Padan dengan muka dia. Memang tu tujuan aku pun. bagi dia sakit hati. Biar dia rasa apa yang aku rasa!

..............................


"Kate, please turun kejap. I tunggu u kat bawah. Please.." masuk satu sms dari dia! Menyampah betul aku. Dah puas berdating dengan si Sally tu sempat pulak datang carik aku lagi! Tak tau malu punya orang..

Saja aku jenguk dari tingkap bilik. Nampak dia berdiri kat tepi kereta dia sambil tengok-tengok handphone. Tah-tah sempat lagi bersms dengan si Sally tu! Konon nak pujuk aku tapi sempat contact amoi tu jugak! Heee..menyampah betul lah aku tengok muka dia yang macam apek jual tayar tu! Macam lah hensem sangat. Takat muka macam Lee Hom tu apalah sangat. Lain lah kalau muka macam Rain ke..Lee Dong Wook ke apa..Menyesal lah jugak sakit hati macam ni! Heee..nasib baik lah aku takde roomate. Kalau ada roomate mesti roomate aku menyampah tengok aku asyik menyumpah seranah sorang-sorang macam ni!

"Kate..please lah turun kejap. I tau u ada kat bilik." satu lagi sms masuk dari dia. Tu jelah dia tau buat. Sms aku berkali-kali bila aku tak angkat call dia!

"Get lost!" itu aje aku balas. Tapi dia tak putus asa. Terus call berkali-kali. Namun aku masih keras hati taknak angkat. Satu lagi sms masuk..

"Dear, i know you're mad at me. I can explain! Please.. If you taknak turun i naik!"

Erk! Aku intai lagi kat tingkap. Tengok macam dia betul-betul nak buat apa dia cakap. Terus aku balas "Tunggu i turun!" Kalau tak mau jugak dia naik ke atas! Dia tu bukannya tahu halal haram pun! Karang tak pasal-pasal aku yang susah..Aku tak sanggup kena cekup dengan dia! Never!

"Apa yg u nak lagi? Mana girlfriend u?" kataku sinis.

"Right in front of me."

"Bullsh*t."

"Okay..okay..i tau u marah. Tapi i can explain. Sally tu bukan girlfriend i lah..you are!" terus dia cuba tarik tangan aku. Tapi aku cepat-cepat tepis dengan kasar!

"Sudahlah Steve. Start from today, tolong jangan cari i lagi. I'm breaking up with you. So, you boleh teruskan dengan Sally. I don't care anymore!"

"What the hell?? Apa u cakap ni Kate? I taknak break up dengan u! I love you!"

"Love me? Bullsh*t! You ingat i stupid ke Steve? You ingat i taktau all this time you keluar curi-curi dengan that girl? You ingat i buta? Dah banyak kali i nampak you keluar dengan that girl cuma i sengaja taknak kantoikan you! Tapi hari ni dah cukup. I dah taknak terus ditipu lagi. Enough is enough. You can have that girl now. I dah tak peduli!"

"No! Kate please.." dia cuba tarik tangan aku lagi.. Aku cepat-cepat tepis.

"Just go..I don't want to see you anymore!" aku terus melangkah laju naik ke bilik. Meninggalkan dia terpinga-pinga kat situ. Biarkan dia rasa apa yang aku rasa!


.......................


"Hello beb.." kedengaran suara Ben agak layu di hujung talian. Mesti dia dah tido! Aku macam kacau dia tido lah pulak.. Serba salah jugak aku walaupun pada hakikatnya hati aku rasa lega sebab dia still angkat jugak call aku.

"Ben! Aku da putus dengan Stephen!"

"Lah...kau call aku tengah malam buta ni sebab nak cakap pasal tu je ke??"

"Yelah...kenapa tak boleh ke?"

"Bukan tak boleh. Tunggu esok tak boleh ke? Isk..isk kau ni. Aku tengah sedap tido mimpikan Pretty Zinta skali dapat call dari Siti Khatijah pulak! Adui...kacau betullah!"

"Hehe...banyak lah kau punya Pretty Zinta. Sorry lah kacau kau tido. Esok jelah cerita.."

"Wei beb..kau ni macam tak sedih je. Boleh gelak pulak lagi tu."

"Dah kau buat lawak aku gelak lah."

"Bila masa pulak aku buat lawak?"

"Err..ntah! Abaikan lah. Dah pergi sambung tido! Mimpikan Shahrukh Khan untuk aku!"

"Ceh..kau ingat aku gay ke apa nak mimpi Shahrukh Khan?! Dah..dah. Kau tu pergi tido jugak. Tenangkan fikiran tu dulu. Aku tau kau sedih, tak payah nak bohong aku. Esok cerita k?"

"Baik bos. Nite." perbualan dimatikan. Lega sikit aku rasa bila dapat cakap dengan Ben. Walaupun belum cerita hal yang sepenuhnya, aku tetap rasa lega. Ben lah satu-satunya kawan baik aku. Kalau takde Ben, taktaulah sampai bila aku akan hidup sebagai loner. Aku ni jenis yang susah sikit nak berkawan. Aku tak pandai! Sejak sekolah lagi aku dah biasa sorang-sorang. Orang kata aku sombong. Tapi aku tak kisah. Asalkan hidup aku bahagia. Takde orang nak kacau aku..takde orang nak dengkikan aku.. Sampai lah aku masuk UKM, aku masih loner. Tapi perkenalan dengan Ben mengubah segala-galanya.. Ben..taktau lah macam mana hidup aku kalau takde kau!







2 comments: